К содержимому.

Виступ Стретовича у ВР щодо протиправних схем заволодіння підприємствами через родичів С. Піскуном

З виступу Володимира Миколайовича Стретовича, Голови парламентського комітету по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю на засіданні Верховної Ради України 7 жовтня 2005 року.

«Не торкаючись теми розслідування справи по вбивству Георгія Гонгадзе, оцінку якому дала Рада Європи, інформує Верховну Раду лише про те, що нами встановлено причетність Генпрокурора України Піскуна до протиправних схем заволодіння хлібоприймальними та хліборобними підприємствами через своїх родичів, спільно з дітьми та дружинами інших високо посадовців.

Досліджено, що товариство з обмеженою відповідальністю «Планета інвестицій», одним із засновників якої є дружина Генпрокурора, в незаконний спосіб уклала рік тому договір оренди державного підприємства «Новоукраїнський комбінат хлібопродуктів», що внаслідок застосування тіньових схем завдало цьому підприємству мільйонних збитків.

29-го вересня цього року прокуратура Кіровоградської області за означені дії порушила кримінальну справу. А вже наступного дня, 30 вересня, Генеральний прокурор скоротив посаду прокурора і звільнив його від виконання обов’язків.

Рішенням Комітету, від 7 вересня, для перевірки цих фактів, створено відповідну комісію, яка поінформує про рішення Верховної Ради.

А тепер від себе, не від звіту. В країнах сталої демократії, в подібних випадках, для збереження честі і гідності, посадовців подають у відставку. В Україні ж вони подають до суду захищати свою честь, якої, де-факто, немає.

Скажіть, будь ласка, на яку об’єктивність судового розгляду можна сподіватися в такій ситуації, коли позивач має з керівником судової влади корпоративні інтереси.

Слід назвати ще один висновок, отриманий комітетом – це корумпованість судової системи, її корпоратизація і, фактично, відсутність будь-якого контролю громадськості за діяльністю судів та суддів. Відома теза про те, що жити в суспільстві і бути вільним від нього – неможливо. То чи могли суди залишатися «острівцем благополуччя» в умовах «епідемії підкупу». Хоча варто зазначити, що на думку членів комітету, саме належна організація судової системи, з відповідним матеріально-технічним забезпеченням, соціальними гарантіями для суддів, може швидко сприяти виконанню багатьох завдань по протидії корупції і злочинності.

Не інакше, як втручанням непереборної сили, якщо не грошей, можна назвати ситуацію, в яку потрапили польські інвестори львівського торгового центру «Магнус», яких незаконно намагалися позбавити власності на півтора мільйона доларів, що були вкладені ними в реконструкцію торгового центру. Ця протиправна акція здійснювалась по заздалегідь розробленому сценарію за активної участі та сприянні органів виконавчої влади, правоохоронних та судових органів. Замовниками та організаторами цих дій за xxx-xx-xx документами було направлено ряд позовів в судів до різних областях. Впродовж, вдумайтесь, шести днів постановили 5 ухвал з одного і того ж самого питання, а Бориспільський районний суд Київської області так поспішав виконати замовлення, що виніс ухвалу ще за день надходження позовної заяви до суду.

Вразили не тільки блискавична швидкість роботи судів, але й географія – Київ, Закарпаття, Чернігів, міста Львів та Київська область. Аналіз наявних матеріалів дає підстави стверджувати, що в діях окремих суддів вбачаються ознаки злочинів, передбачених статтями Кримінального кодексу, однак Генеральна прокуратура залишила цей факт без реагування.

Інший приклад. Суддя Ленінського районного суду міста Миколаєва І. відмовила прокуратурі в обранні запобіжного заходу тримання під вартою особи, що обвинувачувалася у скоєнні трьох вбивств на тій підставі, що суду не було надано доказів, що перебуваючи на волі, серійний вбивця буде переховуватись від слідства і суду, що він успішно і зробив, покинувши клітку і залі засідань.

Суддя згаданого Бориспільського суду, розглядаючи справу про контрабанду, дійшов до умовисновку, що переміщені через кордон 14 тисяч доларів, що були заховані в яловиче стегно в замороженому вигляді, не можуть бути предметом контрабанди і звільнив громадянина Ізраїлю від відповідальності. Тепер вже визнаний невинним, вимагає від держави відшкодування нанесеної шкоди і повернення вилучених доларів. Ось так на побутовому рівні демонструється механізм руйнування держави окремими корумпованими представниками судівського корпусу.

Не можуть відмовитись від старих методів роботи працівники міліції. Так, 28 вересня цього року, зовсім недавно, до комітету звернувся громадянин К. з Харкова, який повідомив, що його пізно ввечері в власній квартирі на очах дружини та малолітньої доньки без пред’явлення будь-яких санкцій чи постанов слідчого двоє людей, які погрожуючи, посилаючись на те, що вони є працівниками міліції, змусили сісти з ними в автомобіль і вивезли спочатку до Києва, а звідти в Житомир. Тут у приміщенні відділу міліції його протримали майже добу, вчиняли недозволені методи тиску, примушуючи забезпечити передачу другого поверху київського торговельного центру «Мандарин плаза» його власності тим, на кого вкажуть зловмисники.

Як з’ясувалося пізніше, це були працівники Управління боротьби з економічними злочинами УМВС України в Житомирській області. Значні недоліки діяльності правоохоронних органів, масові порушення прав і свобод громадян, корупція, політизація, комерціоналізація, відверте ігнорування керівниками силових структур вимог Конституції і законів, незаконне втручання в комерційну діяльність суб’єктів господарювання, закритість цих органів, постійно зростаюча тенденція до їх зрощення з кримінальними структурами спричинили їх неспроможність виконувати свої завдання у відповідності з принципами верховенства права та законності.

Ці недоліки стали можливі за відсутності належного прокурорського нагляду, особливо нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання та досудове слідство.

Роками Верховна Рада отримує відписки з Генеральної прокуратури та обласних прокуратур, що не дають відповідей по суті звернень та не вирішують поставлені у зверненнях громадян питання. Ось датована 31 серпня поточного року відповідь Генеральної прокуратури комітету. «Ваше звернення за скаргою Цуприк на дії працівників прокуратури Харківської області та з інших питань розглянуто. Перевірку викладених у скарзі доводів доручено прокурору Харківської області, який про результати розгляду повідомить вас та автора скарги. Хід перевірки контролюється Генпрокуратурою».

А ось мовою оригіналу нещодавно отримано повторне звернення громадянки до комітету. Цитую. «Про вас о защите и помощи. После того, как из Генеральной прокуратуры в Харьковскую областную прокуратуру пришел запрос о вашей просьбе. Проверите изложенные мною факты о коррупционной связи заместителя прокурора Абакумова. Я была вызвана для дачи показаний, и мне сообщили, что жалуюсь я напрасно, так как все жалобы приходят к ним. А на следующий день, придя на допрос как свидетель, ушла как подозреваемая с подпиской о невыезде. И далее прошу вашего вмешательства и защиты».

Коментарі зайві. Лише зазначу, що саме прокуратура відповідно до статті 12 Закону про прокуратуру здійснює нагляд за додержанням вимог законодавства щодо порядку розгляду скарг всіма органами, підприємствами, установами, організаціями.

До славних діянь згаданої прокуратури слід додати відому справу братів Буряків, які сьогодні відбувають покарання. А ті, хто фальсифікував проти них справу, розкрадав належне їм майно, ходять на свободі. Неодноразові звернення комітету, навіть порушена кримінальна справа по факту зловживань виявилися гласом волаючого у пустелі.

Суцільною хворобою для України стало зрощення та переплетення зв’язків корумпованих співробітників усіх правоохоронних органів. Взаємодія цих місцевих ватажків нагадує роботу чітко налагодженого механізму, ефективність та наслідки діяльності якого для простих громадян можна порівняти лише з нашестям сарани.

Наступний висновок. У правоохоронних контролюючих органах роками формувалися корупційні зв’язки та кругова порука, розірвати які непросто, особливо в умовах, коли державою керували і продовжують керувати олігархічні клани, які використовують правоохоронні органи для забезпечення своїх інтересів.

У минулому році проведено виїзні засідання комітету у Автономній Республіці Крим, Львові та місті Києві. У цьому – у Харкові та Одесі за результатами яких ухвалено відповідні рішення. Протягом 2-ох років Комітет отримував формальні відповіді з Генеральної прокуратури, МВС, ДПА та інших, визначених базовим Законом компетентних органів щодо грубих порушень земельного законодавства в Автономній республіці Крим.

Лише обговорення цього питання на засіданні Комітету, за участю 10-ти відомств, створення міжвідомчої комісії дозволили зрушити дану проблему. Якщо до цього у відповіді йшлося про те, що порушень не виявлено, то за 10 днів роботи цієї Комісії було порушено 33 кримінальні справи. Однак, цікавий момент, через декілька місяців після завершення роботи Комісії, майже всі справи були припинені, а підозрювані, а це були мери причорноморських міст і селищ, продовжують працювати на своїх доходних посадах. Наступного місяця на засіданні Комітету буде заслухано результати виконання рішень наших виїзних засідань.

Інший приклад: у червні 2003 року Комітет рекомендував звільнити з органів внутрішніх справ за зловживання службовим становищем, перевищенням службових повноважень, тоді підполковника Олега Сала, а в грудні 2003 року його було призначено, начебто як нагороду, на посаду начальника Управління МВС Львівського області. З приходом на посаду, Сало призначив начальником підрозділу озброєння колишнього інспектора Червоноградського МРЕО – Когута, який був раніше засуджений на 2 роки за реєстрацію контрабандних автотранспортних засобів, по яких фігурантом проходив Сало та його родичі.

Сьогодні ж, відсторонений від посади і оголошений в розшук, генерал-майор Сало, з глибоким обуренням, звинувачує керівництво Міністерства внутрішніх справ перед Президентом у незаконному переслідувані його колишніх підлеглих.

Дозвольте повернути вас у січень 2004 року. На всеукраїнській нараді з питань боротьби із злочинністю, за участю колишнього Президента України, зазначалося, що однією з найбільших статей доходу в казну держави є надходження від виробництва, реалізації лікеро-горілчаних виробів.

На цій же нараді було підкреслено, що 50% лікеро-горілчаних виробів вироблялось нелегально, що в свою чергу завдавало державі значних матеріальних збитків. Не чіпаючи кришованих, нелегальних підприємств по виробництву лікеро-горілчаних виробів, закриття яких, в першу чергу, вдарило по власних доходах, правоохоронці викривали нелегальне підприємство по виробництву горілки, яке здебільшого знаходилось в гаражі. Вилучений спирт та інше приладдя для виготовлення фальсифікату в подальшому не знищувалось, завозилось в інший гараж, підшуковувались 2–3 особи, як правило, бомжі і знову затримання, телевізійний репортаж, складання відповідних документів і звіти наверх про активну роботу правоохоронців. Перевіркою, здійсненою комітетом в нинішньому році, встановлено, що за минулий рік горілчаних виробів виготовлено приблизно в два рази більше, ніж державні спиртові заводи виробили спирту. Це означає, що в країні існує «чорний» ринок спирту, який не обліковується, а Державний бюджет недоотримує мільйони гривень для реалізації спеціальних програм.

Цим спостереженням звертаємо увагу Кабінету Міністрів на необхідність посилення контролю за діяльністю державних підприємств лікеро-горілчаної галузі.

Вищенаведені невтішні факти щодо стану боротьби з організованою злочинністю обумовлені також іншими соціальними причинами, зокрема слабкістю громадянського суспільства, відчуженістю влади від суспільства, демократичних політичних традицій. До цього переліку варто додати також низький рівень політичної і правової культури нашого населення, а в цьому аспекті зробити наголос на непрофесіоналізмі владної верхівки, коли відсутність управлінських навичок компенсується особистою відданістю, або належністю до спільної політичної організації, чи наявністю родинних, кумівських зв’язків. Настала пора регламентувати на рівні закону державну службу близьких родичів, а також прописати інші застереження щодо можливого виникнення конфлікту інтересів у процесі здійснення державних функцій.

Звичайно, така робота потребуватиме наукових пошуків і чималих зусиль, і, очевидно, буде вирішена вже наступним складом Верховної Ради України. Одним із напрямів боротьби з оргзлочинністю, яким займається комітет, є протидія торгівлі людьми. Завдяки нашим зусиллям минулого року Верховною Радою України ратифіковано Конвенцію ООН про транснаціональної і організованої злочинності та протоколів до неї. Тепер слово за Кабінетом Міністрів, який повинен подати законодавчі пропозиції по імплементації міжнародно-правових норм в українське законодавство.

Предметом злочинної міжнародної торгівлі є здорові українські діти, жінки, а останнім часом стали торгувати чоловіками, які в рабських умовах вимушені працювати за межами держави. Разом з тим, є симптоми більш тривожні. Комітет, судячи із зростання кількості звернень громадян, наголошує на ймовірному існуванні міжнародних організованих злочинних груп, які спеціалізуються на усиновленні наших дітей іноземцями. Так, відомий випадок, який стався в Житомирській області, коли троє братів позбулися батьківської опіки. Аналогічне сталося в Київській області, коли, незважаючи на супротив рідної бабусі, двоє близнюків усиновлено громадянами США.

Сьогодні наші громадяни зневірилися в правоохоронних органах, судах та інших державних установах. У більшості випадків вони звертаються до парламенту після того, як правоохоронні органи, органи виконавчої влади всіх рівнів на розсуд подавців формально віднеслися до розгляду їхніх звернень. Постійне та повне висвітлення діяльності комітету, надання не заангажованої політичними міркуваннями інформації про реальний стан боротьби з організованою злочинністю і корупцією в державі є тим підгрунтям, на якому комітет будував і будує свою роботу.

Останній висновок: швидко досягти правдивих змін в діяльності міліції, податкової, митної служби, Служби безпеки і органів прокуратури і суду можна лише за відповідної політичної волі вищого керівництва держави, побудови на системних засадах, підкреслюю, на системних засадах злагодженого механізму захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина і протидії будь-яким негативним проявам.

До вашої уваги пропонуються такі першочергові питання: нам необхідно припинити політичну риторику стосовно стану загальної побудови антизлочинної діяльності і забезпечити авангардну роль Кабінету Міністрів у загальній роботі з подолання злочинності і протидії корупції. Відповідно до чинного законодавства започаткувати глибоку науково обґрунтовану реформу правоохоронних органів і судової системи у напрямі прозорості та запобігання виникнення конфлікту інтересів.

Наступним обов'язковим кроком є реформування системи нагляду за додержанням законів, невідкладне прийняття законів, що регулюють діяльність державних органів щодо контролю за додержанням законів та реформування системи досудового слідства. Ми повинні розуміти, що без подальшого посилення парламентського контролю законів у сфері боротьби з оргзлочинністю і корупцією та витрачанням коштів, які виділяються на ці цілі, неможливо досягти будь-яких змін у цьому напрямку.

Наша діяльність як Верховної Ради має бути зосереджена також на налагодженні системної суцільно легітимної повсякденної скоординованої діяльності компетентних державних органів, виходячи з того, що боротьба із злочинністю – справа всіх органів і кожної службової особи цих органів, а також не зменшення позанормативної свободи дій службових осіб, справжньої реформи служби замість декларованих реформаторських потуг, кардинальної зміни впливу органів місцевого самоврядування на побудову демократичної системи попередження антигромадських проявів, забезпечення на практиці гарантування кожному громадянину повного інформаційного забезпечення, пріоритетній бюджетній підтримці діяльності спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю та відповідним контролем за витратами.»


Top

Слова Физ.: Пискун Святослав, Стретович Владимир

Комментарии

Slava Blumberg

Володимира Миколайовича - в Генеральні прокурори!!!

Треба давати шанс порядним професіоналам з команди Президента.

05.04.112986 // 00:00 [ ссылка ]

Наша реакция:

Реакция прессы:

Реакция официальных лиц: